Home staging: návod, jak zvýšit cenu nemovitosti před prodejem

8. května 2019Redakce

Koupě bytu nebo domu je emocionální záležitost. Lidé se nechystají vložit své úspory do „obyčejné“ nemovitosti, ale do svého budoucího domova. Pro rozhodnutí, zda se nemovitost zájemci líbí či ne hraje hlavní roli prvních 60 sekund a druhou šanci na to, abyste udělali první dojem, nedostanete. Proto je příprava nemovitosti na prodej klíčová. V posledních letech je v této souvislosti stále častěji skloňovaným výrazem „Home Staging“. Jeho účelem je upravit vaši nemovitost tak, aby byla co nejvíce atraktivní pro co největší počet potenciálních zájemců. Zkrátka nemovitost ukáže co nejlepším světle tak, aby si do ní budoucí kupec dokázal projektovat svůj domov.

Home Staging u bytu v rekonstrukci, před a po. Zdroj: Bohumila Halgašová, RE/MAX Anděl

Ačkoli je u nás Home Staging stále novinka, kterou prodávající nevyužívají tak často, jak by měli (důkazem toho jsou tisícovky fádních a nehezkých inzerátů na realitních serverech), jeho historie sahá až do 70. let minulého století. Právě tehdy vznikl ve Spojených státech jako samostatná služba a časem se rozšířil do Evropy a zbytku světa. Dnes se těší nejvyšší oblibě převážně v anglosaských zemích. Do České republiky Home Staging uvedla v roce 2010 Jitka Kobzová, která nyní vede Akademii Home Stagingu.

Home Staging: vymalování ložnice, před a po. Zdroj: Bohumila Halgašová, RE/MAX Anděl

Ani rekonstrukce ani interiérový design

Lidé si často pletou Home Staging s interiérovým designem. Ten nicméně slouží k upravení domácnosti podle vašeho vkusu, zatímco cílem Home Stagingu je naopak dosáhnutí neutrálního prostředí. Vesměs nemovitost zbaví vkusu svého předchozího majitele tak, aby interiér působil světle, vzdušně a útulně.  Odborník Home Stagingu z nemovitosti odstraní nepotřebný nábytek, veškeré rušivé elementy. „Když lidé do nemovitosti vejdou, měli by cítit čistotu. Někdy stačí jen uklidit a odstranit osobní věci pro potřeby fotografie a s prostorem se dějí opravdová kouzla,“ vysvětluje Bohumila Halgašová ze společnosti Re-Max Anděl.  a V některých případech zahrnuje Home Staging i vymalování stěn do neutrální barvy. „Křiklavé barvy, se sice mohou líbit původnímu majiteli, ale jsou absolutně nevhodné pro potřeby inzerátu,“ dodává.

Rychlejší i výhodnější prodej

Ačkoliv přesné statistiky pro český trh neexistují, zahraniční data hovoří jasně. Výzkum National Association of REALTORS® z března 2019 zjišťoval, jak Home Staging působí na samotné kupce. 81 % z nich potvrdilo, že si v takové nemovitosti dokáží daleko snadněji představit svůj budoucí domov. Po Home Stagingu se na základě výsledků výzkumu nemovitosti prodaly o 73 % rychleji a o 6 % dráž než bez něj. To potvrzují i zkušenosti českých makléřů, kteří se Home Stagingem zabývají. Někteří hovoří dokonce až o 10% nárůstu ceny nemovitosti.

Home Staging kuchyně, před a po. Zdroj: Bohumila Halgašová, RE/MAX Anděl

Jak Home Staging probíhá?

Většina solidních makléřů si služby Home Stagingu účtuje v rámci své vlastní provize a klient tak za Home Staging už neplatí nic. Makléř také většinou spolupracuje s profesionálním Home Staging designérem a vše zařídí za vás. Pokud si Home Staging zařizujete sami, designér vás požádá o fotografie vaší nemovitosti, aby si udělal co nejlepší představu. Následuje cca dvou hodinová konzultace, v jejímž průběhu si nastavíte priority. Designér zjistí, jaké jsou reálné možnosti vaší nemovitosti a navrhne, co je potřeba změnit nebo vylepšit. Samotná práce samozřejmě začíná důkladným úklidem, mytím oken, naleštěním nábytku. Pro aranžování prostoru často využívá vybavení, které se v domácnosti již nachází, a pouze ji zbaví nepotřebných a rušivých elementů (do prázdných nemovitostí přiváží samozřejmě vlastní vybavení). Zaměří se na barevné sladění nábytku s interiérovými doplňky, jako závěsy, ubrusy nebo povlečení, případně pořídí živé květiny, které působí na klienty dobře. Zajistí správné nasvícení, které je pro výsledek fotografií zásadní.

Home Staging koupelny, před a po. Zdroj: Bohumila Halgašová, RE/MAX Anděl

Nafocením do inzerátu ovšem Home Staging nekončí. Je důležité, aby majitel nemovitosti takto upravený interiér zachoval i pro osobní prohlídky zájemců, kterým zajistí dobrý první dojem. Samozřejmostí je čerstvý vzduch, příjemná vůně a správná teplota.

Jen pár kroků k pohodovému prodeji
vaší nemovitosti